7 باور نادرست درباره یوگا که نباید شما را از انجام آن باز دارد

فواید یک تمرین منظم یوگا می‌تواند گسترده باشد، از جمله تسکین درد، افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری، کاهش استرس، بهبود تنفس، مدیریت وزن، بهبود شرایط قلبی و عروقی، گردش خون بهتر و خلق و خوی آرام‌تر.

اگرچه تقریباً هر نوع از این تمرین باستانی شامل درجاتی از قدرت، انعطاف‌پذیری و تمرینات تنفسی برای بهبود سلامت ذهنی و جسمی است، اما همه تمرینات یوگا یکسان نیستند. در یوگا، شما می‌توانید تنوعی از تمرین‌های ملایم و بازسازی‌کننده تا تمرینات سخت و چالش‌برانگیز پیدا کنید.

پس اگر قصد دارید یوگا را شروع کنید، قطعاً گزینه‌های زیادی وجود دارد. و اگر هر یک از باور های نادرست زیر درباره یوگا شما را از امتحان آن بازداشته است، دیگر نگذارید این باور ها مانع شما شوند.

1. من انعطاف‌پذیر نیستم

در شبکه‌های اجتماعی، تصاویر زیادی از افرادی که یوگا انجام می دهند وجود دارد که بدن خود را به شکل‌های غیرقابل تصوری خم می‌کنند، بنابراین طبیعی است که فکر کنید یوگا فقط برای افراد انعطاف‌پذیر است. اما وقت آن رسیده که واقع‌بین باشید.

شما یوگا را به این دلیل انجام نمی‌دهید که انعطاف‌پذیر هستید؛ بلکه آن را انجام می‌دهید تا انعطاف‌پذیری و تحرک خود را افزایش دهید. ما همه باید از جایی شروع کنیم و هر حرکت یوگا می‌تواند به گونه‌ای تغییر یابد که متناسب با سطح انعطاف‌پذیری شما در همان مرحله شخصی‌تان باشد.

یوگا (و کشش‌هایی که به عنوان بخشی از آن انجام می‌دهید) برای همه سطوح ورزشکاران مناسب است. و در حالی که شاید هرگز نتوانید مانند افرادی که در اینستاگرام یوگا انجام می دهند  بدنتان را خم کنید، انعطاف‌پذیری شما با گذر زمان بهبود خواهد یافت. بیشتر افراد بعد از سه تا چهار هفته تمرین متوجه تفاوت در انعطاف‌پذیری خود می‌شوند.

2. من کمر درد دارم

خبر خوب: کمر درد شما نباید مانعی برای انجام یوگا باشد. یوگا می‌تواند برای تقریباً هر وضعیت پزشکی تغییر یابد.

برای مثال، اگر دچار گلوکوم هستید (یک بیماری که به اعصاب بینایی در چشم‌ها آسیب می‌رساند)، باید از پایین آوردن سر خود به زیر سطح قلب اجتناب کنید، که به این معنی است که باید برخی حرکات را تغییر دهید.

در حالی که مشکلات پزشکی نباید مانعی برای یوگا باشند، اگر شرایط سلامتی خاصی دارید و مطمئن نیستید که آیا یوگا برای شما مناسب است یا خیر، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و بپرسید آیا حرکتی هست که باید از آن اجتناب کنید.

سپس حتماً قبل از کلاس با مربی یوگا صحبت کنید و او را از حرکاتی که باید اجتناب کنید، مطلع کنید. مربی باید قادر باشد تغییراتی را در حرکات به شما نشان دهد تا آنها را انجام دهید. (اگر مربی شما درمانگر یوگا باشد، می‌تواند تغییرات خاصی را برای وضعیت‌های پزشکی خاص توصیه کند.)

3. نگرانم که جنبه‌های معنوی یوگا با اعتقادات مذهبی من در تضاد باشد

اگرچه یوگا اغلب با آیین هندو و بودیسم ارتباط فرهنگی دارد، اما به مجموعه‌ای از باورهای دینی نیاز ندارد و می‌توان آن را به شکلی کاملاً سکولار (غیرمذهبی) انجام داد.

یوگا، در عین حال، ایده‌های صلح و هدف را ترویج می‌دهد که برخی از افراد آن را با معنویت برابر می‌دانند. اگر به این جنبه‌ها علاقه ندارید، می‌توانید کلاس‌ها و مربیانی را پیدا کنید که صرفاً بر جنبه‌های فیزیکی یوگا تمرکز دارند.

4. یوگا فقط برای زنان است

درست است که زنان اکثریت شرکت‌کنندگان یوگا را تشکیل می‌دهند. حدود ۷ نفر از هر ۱۰ نفر، اما فواید یوگا برای هر کسی که به تناسب اندام علاقه دارد، قابل بهره‌برداری است.

یوگا به همه کمک می‌کند تا بهبود تحرک مفاصل، دامنه حرکتی و پایداری کلی هسته بدن را تجربه کنند. این مزایا می‌تواند به مردان و زنان در رسیدن به اهداف ورزشی در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها کمک کند، از وزنه‌برداری گرفته تا دویدن. همچنین، یوگا وضعیت بدن و کنترل عضلانی را بهبود می‌بخشد و بسیاری از عضلات کوچک تثبیت‌کننده و تاندون‌ها را که در تمرینات دیگر کمتر توجه می‌شوند، درگیر می‌کند.

5. یوگا فقط کشش‌های بزرگ‌نمایی شده است

درست است که یوگا شامل حرکات کششی زیادی است، اما فواید آن فراتر از افزایش انعطاف‌پذیری و تحرک است. با یوگا، شما همچنین قدرت بدنی به‌دست می‌آورید. بسیاری از حرکات یوگا شامل نگه‌داشتن وزن بدن به‌عنوان مقاومت است، که می‌تواند قدرت عضلانی و استقامت را بهبود بخشد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، یک برنامه ۱۲ هفته‌ای یوگا نه تنها انعطاف‌پذیری بلکه استقامت قلبی‌عروقی و قدرت و استقامت عضلانی را در گروهی از بزرگسالان سالم بهبود بخشید.

6. من وقت زیادی برای یوگا ندارم

حقیقت این است که شما وقت دارید، فقط انتخاب می‌کنید که آن را برای کارهای دیگری صرف کنید.

او همچنین اضافه می‌کند که هیچ زمان حداقلی یا حداکثری برای انجام یوگا وجود ندارد. جلسات طولانی‌تر یوگا ممکن است فواید بیشتری داشته باشند (بسته به اینکه چرا یوگا انجام می‌دهید و به دنبال چه نتایجی هستید)، اما حتی جلسات کوتاه هم می‌توانند روحیه را بهبود بخشند، استرس را کاهش دهند و تناسب اندام را افزایش دهند. می‌توانید حرکات ساده یوگا را پشت میز خود انجام دهید تا درد را تسکین دهید، عملکرد شناختی را افزایش دهید و استرس را کاهش دهید.

7. یوگا مانع از دیگر انواع تمرینات می‌شود

به دلیل جنبه‌های ترمیمی، تقویتی و مدیتیشن در یوگا، کارشناسان می‌گویند که نوع مناسب یوگا تقریباً با هر نوع فعالیت بدنی دیگری مکمل است. اگر عضلات شما سفت هستند، آن‌ها همچنین ضعیف هستند و اگر انعطاف‌پذیری ندارید، نمی‌توانید از تمام توان بالقوه عضله استفاده کنید. با انجام یوگا، ممکن است متوجه شوید که در فعالیت‌های دیگری مانند تمرینات قدرتی و تمرینات هوازی عملکرد بهتری دارید.

علاوه بر این، یوگا به عضلات شما از فعالیت‌های دیگر تسکین لازم را می‌دهد. بیشتر تمرینات یوگا برای بهبود و کمک به بازیابی فعال طراحی شده‌اند.

کلید کار این است که تمرین مناسب را پیدا کنید تا با سایر فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، تعادل برقرار کنید. اگر تمرین قدرتی تمرکز اصلی شماست، به دنبال تمرینات یوگایی باشید که بر انعطاف‌پذیری و تحرک تمرکز دارند. اگر بیشتر وقت خود را صرف تمرینات هوازی می‌کنید، به دنبال تمرینات یوگایی باشید که به شما در تقویت قدرت کمک می‌کنند. یا اگر در حال دنبال کردن یک برنامه تمرینی فشرده برای یک مسابقه یا رویداد هستید، به تمرینات یوگای ترمیمی بپردازید.

با ثبت‌نام در کلاس‌های یوگا آکادمی ویوا، آرامش ذهن و قدرت بدنی خود را تقویت کنید و به سلامتی و تعادل درونی دست یابید!